El sistema antiboira de l'AP-2 activa la velocitat variable més de mil vegades en un any
El sistema amb làsers i velocitat variable per millorar la seguretat de l'AP-2 a les Garrigues en dies de boira s'ha activat més d'un miler de vegades i ha estat funcionant més de 400 hores l'últim any, segons les dades del Ministeri de Transports a què ha tingut accés l'ACN.
Aquest sistema pioner a l'Estat va començar a funcionar a finals del 2023 en el tram d'autopista comprès entre Castelldans i les Borges Blanques, per reduir la sinistralitat en aquest punt en situacions de poca visibilitat. Només el 4% de les activacions han estat de nivell vermell, que implica reduir la velocitat màxima de l'autopista a 40 km/h i tancar un dels dos carrils. De moment, el govern espanyol no preveu estendre el sistema a altres carreteres catalanes.
El sistema de detecció de la visibilitat i de regulació automàtica de la velocitat en situacions de boira intensa està instal·lat en el tram de l'AP-2 comprès entre els quilòmetres 150 i 160, i pot activar-se diverses vegades en un mateix dia en funció de la densitat de la boira. Inclou un radar fix, il·luminació, regulació de velocitat variable i eines com un làser verd que dibuixa el traçat de la via.
Entre el 17 de desembre del 2023 i el 19 de desembre del 2024 el sistema antiboira de l'autopista s'ha activat en 1.168 ocasions en algun dels quatre nivells de risc existents. El 41% d'activacions han estat de nivell verd (482), el 37% de nivell groc (433), el 17% de nivell taronja (199) i el 4,5% de nivell vermell (54), el més alt de tots i el que comporta més restriccions.
Pel que fa a la distribució d'activacions per mesos durant el 2024, destaquen les 351 del novembre (31%), seguides de les 269 del gener (24%), les 250 del desembre (22%) i les 208 del febrer (19%). El sistema també es va activar 21 cops a l'octubre, setze al març, dos a l'abril i un al setembre.
D'ençà que es va posar en marxa a mitjans de desembre del 2023, el sistema antiboira al tram de l'AP-2 a les Garrigues ha funcionat més de 417 hores. En concret, el 31% de les hores ho ha fet en nivell verd (129), el 48% en nivell groc (200), el 18% en nivell taronja (75) i el 3% en nivell vermell (13), que suposa el tancament d'un carril per sentit i la reducció de la velocitat a 40 km/h.
Set visors analitzen la densitat de la boira
El tram disposa de set visibilímetres entre els quilòmetres 154 i 160 que permeten analitzar les condicions de visibilitat a l'autopista i posar en marxa el sistema de velocitat variable. Així, la velocitat màxima a la via es pot reduir fins als 100 km/h, els 80 km/h, els 60 km/h o els 40 km/h per garantir la seguretat dels conductors.