És la segona demarcació amb el percentatge més alt de professionals compartits entre municipis (51%), només superada per l'Àrea Metropolitana de Barcelona, mentre que a nivell nacional aquesta xifra és del 26%.
Les dades estan recollides a l'Enquesta de Municipis i Comarques (EMC) 2022 elaborada per l'Observatori Català de la Joventut.
Pel que fa a l'existència o no de regidories i d'àrees tècnico-administratives de joventut, en el cas de les comarques de Lleida, l'Alt Pirineu i Aran, el 17% dels municipis no tenen regidoria de joventut, un percentatge que és de 6 punts superiors a la mitjana catalana.
I pel que fa a àrees de joventut, claus a l'hora de desplegar els Plans Locals de Joventut i fer polítiques en àmbits on sovint hi ha més dificultats per intervenir, també es detecta una menor presència en els ens locals de Lleida, l'Alt Pirineu i l'Aran amb un 60% d'aquestes institucions on no hi són, 9 punts més que en el conjunt del país. El mateix passa quan aquesta àrea tècnica de joventut és exclusiva, que en el cas lleidatà arriba gairebé al 9%, quan a Catalunya és del 18%.

Foto: Fòrum de Joventut
Sobre el desplegament dels Plans Locals de Joventut, Lleida no presenta diferències amb la mitjana catalana, que estableix en el 68% el nombre d'ajuntaments que disposen d'un Pla exclusiu pel municipi i en un 9% els que el mancomunen amb altres pobles.
Pel que fa a l'àmbit concret de les polítiques de joventut desplegades, la demarcació de Lleida destaca de manera positiva en el de la participació i en el de l'associacionisme i el voluntariat. En el primer cas, un 74% de municipis de l'àmbit de Lleida, Alt Pirineu i Aran han actuat en alguna actuació, 13 punts percentuals més que en el conjunt de Catalunya. I en el segon àmbit, la mitjana lleidatana també supera en 14 punts la nacional, arribant al 58% de municipis on s'ha actuat.
Tanmateix, en la resta d'àmbits (mobilitat, interculturalitat, gènere, inclusió social, cultura, lleure, salut, treball, habitatge, educació i medi ambient), la mitjana de Lleida és inferior. No obstant això, l'EMC conclou que aquest menor desplegament obeeix a la realitat comarcal.
El 24è Fòrum clourà aquest divendres a Lleida amb la presència de 120 professionals de joventut, responsables polítics, membres d'equips de recerca, i d'entitats juvenils.