L'associació ecologista Ipcena-EdC ha presentat al·legacions davant del Ministeri de Transports en relació amb el projecte d'ampliació de capacitat de la carretera N-240 entre les Borges Blanques i Lleida. L'entitat considera que l'estudi previ al projecte és inviable tant des del punt de vista ambiental com social, destacant que l'augment del trànsit previst no justifica les obres proposades.
Des de la supressió del peatge de l'AP-2, l'N-240 ha experimentat una dràstica reducció de trànsit, amb una caiguda d'un 84% dels vehicles que hi circulen, passant de 6.000 a 1.000 vehicles diaris. Per tant, Ipcena considera que la proposta de convertir un tram de la carretera en una via de característiques similars a una autovia de dos carrils per sentit, en el tram de Margalef a Lleida, no està justificada.
A més, l'entitat assenyala que la construcció de noves vies de gran capacitat, com la plantejada, és cada vegada més qüestionada a causa del seu fort impacte ambiental, el cost econòmic elevat i la seva contribució a l'emissió de gasos amb efecte hivernacle. Aquest tipus de projectes afavoreixen el transport privat en detriment del transport públic col·lectiu, un fet que, segons Ipcena, és contrari a les polítiques de sostenibilitat i lluita contra el canvi climàtic.
El projecte afectaria directament un tram de quatre quilòmetres de la finca de Torre Ribera, que forma part de la Xarxa Natura 2000 i és un espai protegit per diverses figures com ZEPA, Pein i ZEC. Aquest indret és especialment sensible perquè acull l'únic nucli reproductor a la península Ibèrica de la Trenca (Lanius minor), una espècie d'ocell en perill d'extinció.
En lloc de la proposta actual, Ipcena suggereix una alternativa més sostenible que consisteix en un traçat d'un sol carril per sentit, amb un tercer carril per a avançaments i l'ampliació dels vorals per millorar la seguretat viària. Aquesta solució permetria una millor gestió del trànsit i un ús més adequat de l'espai natural, respectant l'entorn i minimitzant els impactes negatius sobre la biodiversitat local.
Des de la supressió del peatge de l'AP-2, l'N-240 ha experimentat una dràstica reducció de trànsit, amb una caiguda d'un 84% dels vehicles que hi circulen, passant de 6.000 a 1.000 vehicles diaris. Per tant, Ipcena considera que la proposta de convertir un tram de la carretera en una via de característiques similars a una autovia de dos carrils per sentit, en el tram de Margalef a Lleida, no està justificada.
A més, l'entitat assenyala que la construcció de noves vies de gran capacitat, com la plantejada, és cada vegada més qüestionada a causa del seu fort impacte ambiental, el cost econòmic elevat i la seva contribució a l'emissió de gasos amb efecte hivernacle. Aquest tipus de projectes afavoreixen el transport privat en detriment del transport públic col·lectiu, un fet que, segons Ipcena, és contrari a les polítiques de sostenibilitat i lluita contra el canvi climàtic.
El projecte afectaria directament un tram de quatre quilòmetres de la finca de Torre Ribera, que forma part de la Xarxa Natura 2000 i és un espai protegit per diverses figures com ZEPA, Pein i ZEC. Aquest indret és especialment sensible perquè acull l'únic nucli reproductor a la península Ibèrica de la Trenca (Lanius minor), una espècie d'ocell en perill d'extinció.
En lloc de la proposta actual, Ipcena suggereix una alternativa més sostenible que consisteix en un traçat d'un sol carril per sentit, amb un tercer carril per a avançaments i l'ampliació dels vorals per millorar la seguretat viària. Aquesta solució permetria una millor gestió del trànsit i un ús més adequat de l'espai natural, respectant l'entorn i minimitzant els impactes negatius sobre la biodiversitat local.