Els dies 16, 17 i 18 de juny de 2023 s’ha celebrat a la ciutat de Villach (Caríntia, Àustria) el 35è Aplec Internacional de folklore i cultura popular catalana impulsat per l’Associació per la Difusió del Folklore (ADIFOLK). Uns 600 participants de més de 20 agrupacions de cultura catalana s’han desplaçat a la ciutat austriaca per mostrar les tradicions festives de Catalunya. Els veïns i les veïnes de Villach han pogut gaudir durant els tres dies d’una gran festa amb diverses cercaviles, ballades de sardanes, cantades, espectacles de foc i moltes mostres més de cultura catalana.

Enguany, el Lleó de Lleida, el Drac Asparrac de Tragó i la colla sardanista Fonts de Valldans han estat els escollits de les terres de Lleida per a representar la cultura catalana a l’Estat austríac. Aquestes agrupacions s’han unit a altres grups de cultura catalans amb l’objectiu comú de mostrar i donar a conèixer la cultura popular catalana més enllà de les nostres fronteres. També hi ha participat el pubillatge català, amb la parella de les comarques Lleidatanes. Tots ells han destacat l’”orgull” de ser partícips d’aquesta mostra internacional i poder difondre la cultura de Catalunya arreu.

Des de l’any 2016 l’Aplec se celebra dins d'un esdeveniment local de la població internacional que acull els actes i, per tant, no té una data fixa. A Villach s’ha celebrat els dies 16, 17 i 18 de juny de 2023 coincidint amb el festival del solstici d’estiu.
L’Associació per la Difusió del Folklore

L'ADIFOLK és una associació sense ànim de lucre que va néixer l’any 1972 a Barcelona amb l’objectiu de potenciar i dinamitzar la cultura popular. El primer festival que va donar a llum l’associació van ser les Jornades Internacionals Folklòriques (JIF), que enguany “fa 51 anys ininterromputs que se celebra portant grups de dansa i música tradicional d’arreu del món a Catalunya”, apunta el president d’ADIFOLK, Ivan Besora.
Més tard, l’any 1988, ADIFOLK va crear l’Aplec Internacional amb la idea de “promoure la cultura catalana a l'exterior”, assegura Besora. El primer Aplec es va celebrar a Amsterdam amb la Sardana com única protagonista. Tanmateix, des de la seva quarta edició l’Aplec Internacional ha incorporat altres manifestacions culturals catalanes.
Enguany hi ha participat tres agrupacions musicals, dos grups de balls de seguici, tres figures de bestiari festiu, tres colles sardanistes, dues corals, una colla de diables, un esbart, quatre grups de gegants i capgrossos, el Pubillatge Nacional de Catalunya (i de les quatre províncies), la Federació Catalana de Joc Tradicional i la Companyia de Jocs l’Anònima.
El Lleó de Lleida, el Drac de Tragó i la colla Fonts de Valldans han representat a Lleida a Austria
El Lleó de Lleida del Grup Cultural Garrigues (Segrià), la colla Fonts de Valldans de Ponts (Noguera) i l’acabat de néixer Drac Asparrac de Tragó de Segre de l’Associació Festiva i Cultural de Tragó (Alt Urgell) han estat els representants de les terres de Lleida a Villach. A més, hi ha participat la parella del pubillatge de les comarques Lleidatanes.
Les agrupacions participants es presenten de manera voluntària. Un cop presentades les candidatures l’organització fa una selecció de les colles que participaran en l’Aplec. “Es busca que les colles que vinguin representin al màxim d'àmbits i territori possible” i “intentar equilibrar el nombre de persones”, subratlla el president d’ADIFOLK.
El Lleó de Lleida

L’expedició del Lleó de Lleida ha estat formada per 12 persones de les 15 que normalment estan actives a l’agrupació. Des del 2006 el Grup Cultural Garrigues ha format part de diferents Aplecs Internacional amb les seves agrupacions. Enguany, és el segon cop que el Lleó de Lleida hi participa, ja va estar present a Grenoble l’any 2011.
Poder divulgar i donar visibilitat a la cultura catalana arreu del món és un dels objectius del grup de la capital del Segrià. Segons apunta el gerent del Grup Cultural Garrigues i membre de l’expedició, Enric Figueres, “és un orgull poder representar la ciutat de Lleida, les terres de Ponent i el país amb el bestiari festiu i de protocol” en actes com l’Aplec. Des del Grup destaquen que ha estat una experiència molt positiva, amb una bona implicació conjunta entre “ciutadania, administracions i participants”.
El Drac Asparrac de Tragó de Segre

L’Associació Festiva i Cultural de Tragó ha participat en la 35a edició de l’Aplec Internacional amb el Drac Asparrac de Tragó de Segre, que es va crear l’any 2022. S’ha desplaçat a Villach una comitiva de 10 persones de les 15 habituals (més de 30 a tota l’associació). Alguns dels membres de la colla ja havien participat en altres edicions de l’Aplec amb diferents formacions, però l’Asparrac és el primer any que hi participa.
El secretari de l’Associació Festiva i Cultural de Tragó i membre de l’expedició, Eric Bach Marqués, destaca l’“orgull”, que ha estat formar-hi part i apunta que “hi ha hagut molt bona comunió entre tots els grups participants”. ”Participar en l’Aplec no només és exportar la cultura del país, sinó que també és una oportunitat per gaudir d’altres cultures i maneres de fer”, assegura el secretari.
Colla Fonts de Valldans de Ponts

La colla Fonts de Valldans de Ponts ha participat en aquest Aplec Internacional amb 21 dels 30 dansaires que són a la colla. Aquesta agrupació sardanista uneix persones de diferents comarques de Lleida: “Alt Urgell, Noguera, Segarra, Pla d’Urgell, Segrià i Urgell” repassen el cap de la colla, Joan Cardenyes i Reig, i, la dansaire Maria Àngels Vilella, ambdós membres de l’expedició.
La colla ha participat en tres edicions prèvies de l’Aplec: Perpinyà (2016), Manresa (2018) i Alguer (2021). “És un gran orgull, perquè no tothom pot venir. És un honor ser els representants de Catalunya i, més concretament, de Lleida en un esdeveniment com aquest” i “ens hem sentit molt acollits” asseguren la dansaire i el cap de colla.
Pubillatge de les comarques Lleidatanes

L’hereu de les comarques de Lleida, Marc Vilà Riba (Solsona), la pubilla de les comarques de Lleida, Aina Ponté Codina (Raimat), van representar la terra ferma als diferents actes de l’Aplec. “És un gran honor poder estar aquí, perquè no tothom té l’oportunitat de poder venir i donar a conèixer la cultura del país i del pubillatge”, apunten els joves.

Veieu també la galeria de fotos completa d'aquest reportatge sobre l'Aplec Internacional d'ADIFOLK.